دیانت بهائی، یک دیانت جهانی است و هدفش اتحاد جمیع نژادها و ملیتها در یک آرمان بین المللی و دیانت واحد می باشد. تجدید و تکامل ادیان از اصول این آئین است زیرا در هر زمان مقتضیات جامعه بشری تغییر می پذیرد و در هر عصری دینی جدید موافق با مقتضیات و نیازمندهای جهانیان ظاهر می گردد. بـهائیان پیروان حضرت بـهاءالله هستند و معتقدند که ایشان، جدیدترین فرستاده الهی در سلسله پیامبران پیشین چون حضرت ابراهیم، موسی و بودا و زردشت و مسیح و بالاخره حضرت محمد است و رسالتش برای ایجاد تمدنی جدید و جهانی است که بشر در این زمان بدان نیازمند است. محور تعالیم دیانت بـهائی وحدت عالم انسانی است یعنی وقت آن آمده است که بشر از هر قوم و نژادی به یگانگی رسند و همه در ظلّ یک جامعه جهانی درآیند. حضرت بـهاءالله فرموده است که خداوند بیمانند نیروهائی را در جهان بکار گماشته است تا آنچه را که بر حسب سنّتهای پیشین سبب جدائی و اختلاف میان اقوام و طبقات و ادیان و ملل عالم گشته است از میان بردارد و مهمترین کاری که امروز بشر باید به آن پردازد وحدت عالم انسانی و تلاش و کوشش در راه اتّحاد و اتّفاق اهل عالم است. یکی از اهداف و مقاصد دین بـهائی بذل  همت و مساعدت در این مسیر است. از این روی امر بـهائی جامعه‌ی جهانی مرکّبی بیش از 7 میلیون نفر از اکثر ملل و نژادها و فرهنگهای جهان بوجود آورده و تعالیم حضرت بـهاءالله را در آن جامعه تجسم بخشیده است. آزمایشی که بهائیان در این راه گذرانده اند سبب تشویق کسانی است که از همین راه می پویند و نوع انسان را اعضاء یک خاندان و کره زمین را یک وطن می دانند.

Aeene Bahai

جمعی از بهائیان از نقاط مختلف جهان

   اصول و تعالیم حضرت بهاءالله


حضرت بـهاءالله ما را به وحدانیت پروردگار تعلیم داده یعنی که خدا یکی است و اوست که پی در پی اراده خویش را در ظهور پیغمبران در هر زمان بر نوع انسان ظاهر ساخته است و پیغمبران نیروی اصلی در تمدن بشری در طول تاریخ بوده‌اند.


پیامبران آسمانی واسطهء بین خدا و خلق‌اند و  از یک منشاء برای تربیت و ترقی نوع بشر آمده‌اند، مردمان جهان ادیان را بکلی جدا از یکدیگر می دانند ولی در نظر بهائیان مقصد جمیع فرستادگان یزدانی یکی است و آن رساندن بشر به بلوغ روحانی و معنوی او است. حال زمان ما زمانی است که انسان به مرحله بلوغ وارد گشته و وحدت خاندان بشری و بنای جامعه‌ای جهانی و صلح عمومی امکان پذیر شده است. برای وصول به هدف وحدت عالم انسانی از جمله تعالیمی که امر بهائی ترویج می کند عبارت است از:
 
•     ترک جمیع تعصّبات
•     تساوی جمیع حقوق و امکانات برای زن و مرد
•     تعدیل معیشت و از میان بردن افراط و تفریط در فقر و ثروت
•     تعلیم و تربیت عمومی
•     تحرّی حقیقت یعنی هر کس خود باید به جستجوی حقیقت پردازد و از تقلید دست بردارد.
•     ایجاد جامعه متّحدالمنافع جهانی
•     مطابقت دین با علم و عقل
 


 

راهی برای زندگی 

حضرت بهاءاللّه به ما چنین تعلیم داده است که انسان همانند "معدنی است که در آن گوهرهای گرانبها نهفته است" خود انسان از این گنج شایگان بی‌خبر است تا چه رسد به دیگران.  هدف از زندگی انسان آن است که استعدادهای نهفته‌اش را پرورش دهد تا هم خود از آن برخوردار گردد و هم در خدمت عالم انسانی ان را بکار برد. حضرت بهاءاللّه فرموده است که زندگی در این جهان مانند زندگی جنینی کودک در رحم مادر است و اعضاء بدن انسان در عالم رحم رشد می کند اما هرچند آن اعضا در عالم جنین بکار نمی آید ولی رشد و نموش لازم است تا کودک پس از تولد در این عالم آنها را بکار برد و ناقص نباشد. بدین گونه، نیروهای اخلاقی و عقلی و روحانی، اعضاء و جوارح روح ما در این عالم است. روح پس از خروج از این عالم تا ابد در عوالم الهی باقی و در ترقّی است وبه اين نيروها نيازمند است.


 
بنابراین روش زندگی بهائیان مستلزم رشد و نمو معنوی است. نماز و مناجات روزانه روح را از قیود این جهان محدود آزاد می سازد و درهای جدیدی را به روی ما می گشاید. همکاری در برنامه‌های مفید با مردمی که با یکدیگر از همه حیث تفاوت دارند تعصّبات دیرینه را نابود می سازد. الكل و مواد مخدر که عقل را زائل می سازد جز در موارد لازم برای دارو و درمان حرام است و نیز از غیبت و افترا که اعتماد بین مردمان را سست می کند و روح اتّحاد را که سبب ترقّی انسان است از میان می برد باید احتراز جست.

راهی برای زندگی


 
 
  جامعه بهائی از پیشینه های قومی و فرهنگی مختلف تشكیل شده است.

حضرت باب 
 
در ۲۳ ماه می  ۱۸۴۴ ميلادي در ایران در شهر شیراز جوانی که خود را باب نامي. اعلان کرد که پیامبر الهی که همه جهان در انتظارش هستند، به زودی ظاهر خواهد شد. لقب باب از این جهت است که اگر چه حضرت باب خود مظهر مستقلّ الهی بود اعلان فرمودند که مقصد اصلیش آنست که مردم را برای ظهور کلّی الهی بعد از خود آماده نمایند. 


حضرت باب پس از این اعلان بزودی دچار مخالفت های روحانیون اسلامی گردید. دستگیر شد و به زندان افتاد و بالاخره کمتر از شش سال بعد در ۹ جولای ۱۸۵۰ ميلادي در میدان عمومی شهر تبریز شهید شد و بیش از ۲۰ هزار نفر از پیروانش نیز طی کشتارهای متعدد در سراسر ایران به شهادت رسیدند و حال بنای باشكوهی با گنبد زرین در کوه کرمل مشرف بر خلیج حیفا و محاط به گلزارهای زیبا بنام مقام اعلی ساخته شده است که جسد مطّهر حضرت باب را در آغوش گرفته است.

آرامگاه حضرت باب ( مقام اعلی)


 
 
 

   آرامگاه حضرت باب ( مقام اعلی)

            
  حضرت بهاءالله

حضرت بهاءالله در سال 1817 ميلادي در طهران متولد شدند. از اوان طفولیت آثار عظمت در آن حضرت ظاهر بود. ایشان در منزل آموزش مختصری دیدند، اما احتیاج نداشتند که در مدرسه ای وارد شوند زیرا از طرف خداوند دارای علم لدنی بودند. حضرت بهاءالله از خانواده ای اصیل و شریف بودند و در جوانی مشاغل عالیه ی در دربار شاه به حضرتشان پیشنهاد شد، لیکن نپذیرفتند. ایشان مایل بودند که بیشتر اوقاتشان را صرف کمک به ستمدیدگان، بیماران و مستمندان نمایند، و از حق و عدالت دفاع کنند و چون حضرت بهاءالله حمایت خویش را از آئین حضرت باب اعلان فرمودند طولی نکشید که تمام مناصب و امتیازاتش را از دست داد و در طوفانـی که پـس از شهادت حضـرت باب در ایران برخاست از همه ثروت و مال دنیـا محروم و خود نیز دچار شكنجه و آزار و گرفتـار زندان شد. سپس چند بار ایشان را تبعید نمودند. اولین تبعیدشان به بغداد بود. در سال ۱۸۶۳ ميلادي در همان شهر حضرت بـهاءالله مقام خويش را اعلان نموده و خود را موعود کل امم معرفی فرمودند. از بغداد حضرت بـهاءالله را به استانبول و از آنجا به ادرنه و بالاخره به عکّا تبعید نمودند. عکّا در اراضی مقدسه بود و حضرت بـهاءالله بعنوان یک زندانی در سال ۱۸۶۸ ميلادي به آن شهر تبعيد گر ديدند. از ادرنه و سپس از عکّا حضرت بـهاءالله نامه‌های متعددی خطاب به ملوك و سلاطین زمان خویش صادر فرمودند. این الواح در تاریخ ادیان بی نظیر و از اسناد بسیار مهم و پر عظمتی است که در آنها حضرت بـهاءالله اعـلان فرمودند که تمدنی جهانی در حال بوجود امدن است و زمانش فرارسیده که اهل عالم بسرا پرده وحدت و یگانگی درآیند و به شاهان و امپراطورها و روسای جمهور در قرن نوزدهم نصیحت کردند که از اختـﻻفات  خویش دست بردارند و تسلیحات خویش را به حداقل رسانند و در عوض کوشش و امکانات خویش را صرف ایجاد صلح عمومی نمایند. درگذشت حضرت بـهاءالله در بـهجی در شمال عکّا واقع شد و مزارشان در همان جا استقرار یافت و تعالیمشان کم کم از مرز خاورمیانه بیرون رفت و در نقاط دیگر منتشر شد.

نمایی از آرامگاه حضرت بهاءالله


 
 
  نمایی از آرامگاه حضرت بهاءالله

حضرت عبدالبهاء


حضرت بهاءالله برای حفظ امر خود از تفرقه آن را ازقوایی بی نظیر بهره مند کردند که آن قوهء عهد و ميثاق است. قبل از صعود حضرت بهاءالله، ایشان به صراحت مرقوم فرمودند پس از من توجه به حضرت عبدالبهاء كنيد.  حضرت عبدالبهاء  فرزند أرشدشان بودند و تنها مفسّر آيات ومركز عهد و ميثاق الهى منصوب شدند. حضرت بهاءالله شخصا آن حضرت را پرورش فرمودند، ايشان از كودكي به مقام پدر بزرگوارشان پى بردند، و شريك رنجهاى پدر بزرگوارشان بودند. حضرت عبدالبهاء گرانبهاترين هديه حضرت بهاءالله  بعالم بشرى و نمونه اعلاى تعاليم بهائي مي باشند.
حيات ان حضرت مملو از مصائب و بلايا بود اما باعث سرور همه نفوسى بودند كه به حضورشان مشرف مي شدند. بعد از انكه پدر بزرگوارشان به عالم بقا شتافتند، مسئوليت جامعهء بهائى بر روى دوش ايشان قرار گرفت، و ايشان شبانه روز به انتشار أمر أعظم در شرق و غرب عالم مشغول شدند. هزاران ألواح به أفراد و گروههاى مختلفه در نقاط مختلفه عالم مرقوم فرمودند و تعاليم مباركه پدر بزرگوارشان را روشن و واضح نمودند. تفسير و ترجمه هاى ايشان هم اكنون از اساسي ترين آثار أمر بهائي است.
با تمرکزدر مقام حضرت عبدالبهاء بعنوان مركز عهد و ميثاق حضرت بهاءالله، بهائيان عالم متحدانه در سعى و كوششند تا حيات بهائى داشته باشندو مدنيت جهانى نوينى بسازند.
 

حضرت عبدالبهاء


 
  حضرت عبدالبهاء

  ولایت امر

  حضرت عبدالبهاء در وصیت‌نامه ی خویش موسوم به الواح وصایا نوه ی ارشد خود، شوقی افندی ربانی را ولی امر و مبین تعالیم بهائی تعیین فرمودند. حضرت شوقی افندی در مقام ولی امر بهائی در سال ۱۹۵۷ميلادي عالم خاک را وداع گفتند. ایشان در طی سی و شش سال بسیاری از آثار حضرت بهاءالله و حضرت عبدالبهاء را به انگلیسی ترجمه و تشریح  نموده، تأسیس مؤسسات محلّی و ملّی بهائی را تشویق فرموده و انتشار افکار بهائی را در تمام نقاط عالم تحت نقشه‌هایی منظم و مستمر رهبری کردند.
 
حضرت ولی امر الله یادگار جاودانه خود را با ایجاد تزئینات باشكوهی جهت استقرار مرکز جهانی بهائی در ارض اقدس تأسیس فرمودند. بنای مقام  مطهر حضرت باب و ساختمان آرشیو بین‌المللی بهائی، و همچنین طراحی و تنظیم و ترتیب باغهای زیبای قصر بهجی و دامنه کوه کرمل از خلاقیت بی نظیر آن حضرت است.
 

حضرت شوقی افندی ربانی


 
 
حضرت شوقی افندی ربانی

  بیت العدل اعظم
 

بیت العدل اعظم که حضرت بـهاءالله آنرا بعنوان قوه تشریعیه امر بـهائی معین فرمودند در سال ۱۹۶۳ ميلادي تشکیل شد. این هیأت مرکّب از نه نفر است که هر پنج سال یک‌بار از طرف جمیع اعضاء محافل ملّی بـهائیان جهان انتخاب می شود.
بیت العدل اعظم به اداره ی امور روحانی و اداری جامعه بین‌المللی بـهائی می پردازد و نیز بعنوان امناء اماکن مقدسه و سایر املاک در اراضی مقدسه مأمور حفظ آنهاست.  حضرت بـهاءالله به بیت العدل اعظم اختیار داده است که در مواردی که کتب و آثار مقدسه بـهائی قانوني وضع ننموده قوانینی تشریع نماید و این هیأت است که جامعه بـهائی را در جهانی که پیوسته در تغییر است رهبری و راهنمائی می کند.
 

مقر بیت العدل اعظم

  مقر بیت العدل اعظم

اعضای بیت العدل اعظم

  اعضای بیت العدل اعظم   


مشرق الاذکارهای بهائی


عبادتگاهها یا مشرق الاذکارهای بهائی به روی همه مردم باز است و همه ی افراد از دین ها و اعتقادات مختلف می توانند در آنها به عبادت خداوند بپردازند. هرچند از نظر هندسی هر یک از بناها با یکدیگر مختلف هستند ولی از لحاظ معماری  اصولي کلی در آنها مراعات شده است- همه دارای ۹ طرف و یک تالار مرکزی گنبد مانند هستند- که همزمان از وحدت ذاتی نوع بشر و تنوع و گوناگونی آن حکایت می کند. برنامه های عبادتی ساده و متشکل از دعا و مناجات و تلاوت منتخباتی از آثار بهائی و کتب مقدسه ادیان مختلف چون تورات و انجیل و قرآن و ... است.
همانطور که حضرت بهاءالله مطرح نموده‌اند، مشرق الاذکار یک مرکز و کانون روحانی برای موسسات وابسته مختلفی است که بمنظور خدمات علمی، بشردوستانه، آموزشی و اداری در اطراف آن بنا می شوند.

مشرق الاذکار های بهائی در سراسر جهان

  مشرق الاذکار شیلی


  مشرق الاذکار شیلی 

مشرق الاذکار فرانکورت

 مشرق الاذکار فرانکورت       

  مشرق الاذکار سیدنی

  مشرق الاذکار سیدنی

  

مشرق الاذکار اوگاندا

  مشرق الاذکار اوگاندا

مشرق الاذکار ویلمت

  مشرق الاذکار آمریکا

مشرق الاذکار نیلوفر آبی

مشرق الاذکار هندوستان

مشرق الاذکار عشق آباد



   مشرق الاذکار عشق آباد

مشرق الاذکار پاناما

 مشرق الاذکار پاناما

Active Image

مشرق الاذکار ساموآ 


رفاه اجتماعی و اقتصادی


از ممتازترین خواص جامعه بهائی از لحاظ ترقّیات اجتماعی و اقتصادی جنبه نظام مشورتی آن است. حضرت بهاءاللّه طرحی را برای تصمیم‌گیری بر اساس هم‌رأئی و توافق گروهی ابداع فرموده است و خطا نیست اگر بگوئیم هر فرد بهائی بنحوی از انحاء شاگرد مکتب مشورت است. ترقیات اجتماعی و اقتصادی در نظام بهائی اول‌بار در ایران آشکار شد که بهائیان آن کشور در اوائل قرن بیستم مدارس و درمانگاهها و سایر خدمات اجتماعی از جمله اولین مدرسه دخترانه را در کشور تأسیس کردند.
امروز برنامه‌های رفاهی مخصوصاً در آسیا و امریکای لاتین و افریقا بسیار متعدد است و شامل مدارس درمانگاهها، کلاسهای بهداشت، برنامه‌های کشاورزی، جنگل بانی، ترک اعتیاد الکلی و خوابگاههای کودکان است و رادیوهای بهائی با برنامه‌های خدمات اجتماعی خویش نه‌تنها از لحاظ عملی به برنامه‌های مذکور کمک می کنند بلکه فرهنگ بومیان را نیز حرمت و ترویج می نمایند. برنامه‌های رفاهی بهائی را محافل روحانی محلّی پیشنهاد می کنند و از این راه برنامه‌های مذکور بر اساس شرکت عامه مردم در هر محل طرح می شود و از این راه می توان سرّ موفّقیت این برنامه‌ها را که بر پای خود ایستاده‌اند. دریافت.

یک مدرسه بهائی در پاناما

یک مدرسه بهائی در پاناما

  دانش آموزان مدرسه بهائی ربانی 

  یک پروژه درخت کاری توسط دانش آموزان مدرسه بهائی ربانی در نزدیکی شهر گوالیور، هندوستان

بهائیان و سازمان ملل متحد

  از تعالیم بهائی یکی اینست که دین حقیقی باید سبب ترویج اتّحاد و اتّفاق باشد و اتّحاد شرط ضروري حصول صلح جهانی است. حضرت بهاءاللّه می فرمایند «اصلاح و راحت حاصل نشود مگر به اتّحاد و اتّفاق.» ازجمله موازینی که جامعه بهائی برای حصول اتّحاد عالم پیشنهاد می کند اینست که یک زبان بین‌المللی بوجود آید،  اقتصاد جهانی تعدیل و هماهنگ گردد، تعلیم و تربیت اجباری متداول شود، معیاری برای حقوق بشر معین گردد و سازمان مرکّب جهانی ارتباط و مخابرات بکار افتد. 

  چون بهائیان معتقدند که سازمان ملل متّحد بمنزله کوشش بزرگی در راه اتّحاد جهان محسوب می شود آن را به هر نحو که بتوانند حمایت می نمایند. از این روی "جامعه بین‌المللی بهائی" با مقام مشاور در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متّحد Ecosoc و در سازمان صندوق کودکان ملل متّحد Unicef عضویت دارد. دفتر جامعه بین‌المللی بهائی در نیویورک و در ژنو تأسیس گشته و بهائیان از بسیاری از نقاط جهان مرتّباً در کنفرانسها، کنگره‌ها و سمینارهای مربوط به حیات اجتماعی و اقتصادی کره زمین شرکت می کنند. چون بهائیان مردم دیگر را در بعضی از کشورها در پنجه ظلم گرفتار دیده اند توجهشان به تعالیم حضرت بهاءاللّه مربوط به حقوق بشر بیشتر جلب شده است. از این جهت جامعه بین‌المللی بهائی در کنفرانسهای شور سازمانهای ملل متّحد درباره حقوق اقلّیت،  مقام زن، تحریم جنایت، جلوگیری از مواد مخدره، رفاه کودک و خانواده، نهضتهای ضد تسلیحات با حدت و حرارتی تمام مشارکت می جویند.

 نماینده جامعه ی بهائی در سازمان ملل

  نماینده جامعه ی بهائی در سازمان ملل


جامعه جهانی بهائی


جامعه بهائی عالم مرکب از تقریباً 7 میلیون نفرند که در ۱۸۹ کشور مستقّل و ۴۶ ناحیه تابعه زیست می کنند و کثرت تنوعش شامل مردمی در سراسر کره زمین از نژادها و مذاهب و فرهنگهای مختلف از جمله ۲۱۰۰ عدد از قبائل و عشائر عالم است.
در امر بهائی فرد روحانی وجود ندارد زیرا بشر به مرحله‌ای از بلوغ وارد شده است که هر کس می تواند خود در آثار الهی تفکر نماید و از راه دعا و مناجات و مشورت با دیگران تصمیم بگیرد. برای آنکه اکثر مردم از ظهور حضرت بهاءاللّه منتفع شوند آثار بهائی به ۸۰۰ زبان مختلف ترجمه شده است.
در آئین بهائی، انتخاب دین آزاد می باشد و عقیده بر آن است که همه ی مردم در انتخاب دین خود مختارند و افراد باید پس از مطالعه ی کتب و آثار الهی ادیان دیگر و پس از تحری حقیقت، دین خود را انتخاب نمایند. حضرت بهاءالله به بهائیان عالم می آموزد که تعالیم آن حضرت امروزه به مثابه دارویی است برای دردهای امروزه ی عالم انسانی. ایشان می فرمایند:
 
" رگ جهان در دست پزشک دانا است ، درد را می بيند و بدانائی درمان ميکند . هر روز را رازی است و هر سر را آوازی . درد امروز را درمانی و فردا را درمان ديگر. امروز را نگران باشيد و سخن از امروز رانيد . ديده ميشود گيتی را دردهای بيکران فرا گرفته و او را بر بستر ناکامی انداخته . مردمانيکه از باده خود بينی سر مست شده اند پزشک دانا را از او باز داشته اند . اينست که خود و همه مردمان را گرفتار نموده اند . نه درد ميدانند نه درمان ميشناسند . راست را کژ انگاشته اند و دوست را دشمن شمرده اند. "
 

https://www.aeenebahai.org

سایر دسته بندیها

دیدگاه‌ها

تصویر شهاب

شهاب :

مدت چند ساله به عنوان يه دانشجو توي اديان الهي تحقيق مي كنم در تمام اين اديان مي توان ردپاي سياست رابه نوعي ديد اما متاسفانه در بهايت اين ردپا مشهودتر است هيچ كدام از اديان در مفهوم اديان ديگر تناقض ندارند اما در بهايت اصول با اصول اسلام تناقض دارد ، هرچند به قدرت نميشه بيان كرد اما بهايت ديني شكل گرفته برپايه سياست تفرقه اندازي بين مسلمانان است و رباني بودن آن از ريشه دچار ترديد است ولي خوب باز هم نياز به تحقيق بيشتر هست و خواهد بود.
تصویر شهاب

شهاب :

باب اولين پيامبر صاحب توبه نامه !! وقتی در مجالس مختلف مناظره با عليمحمد، علی رقم آسان بودن و بديهی بودن برخی سوالات، اوج بی سوادی وی بر همگان آشکار گرديد و باب با فضاحت بسيار به معذرت خواهی و سر افکندگی مجبور گرديد، ارتداد وی بر همگان آشکار شد و علمای وقت حکم به ارتداد وی صادر و خواستار اعدام وی توسط مقامات وقت گرديدند. اگر چه وی را نوعی از مرتد دانستند که با توبه نيز حد وی ساقط نخواهد شد. در همين حال، عده ای از نزديکان شاه، از او خواستند برای فرار از اين مجازات، توبه نامه ای نوشته، مهر و امضا نمايد و در آن از مقام همايونی شاه تقاضای عفو نمايد. وی نيز توبه نامه ای بدين متن تنظيم کرد .
تصویر parviz

parviz :

salam waght hamegi bekhir man faghat ye soal daram khodawand farmode ke mohamad akharin ferestadey man ast yani migid khoda dorogh gho ast ke ino gofte hala ma harfe khoda ra ghabol konim ya harfe abdolbaha ra kasy hast jawabbede?
تصویر شهاب

شهاب :

و در پايان از دوستان مي خواهم اصل كتاب اقدس ميرزا حسينعلي را به صورتي قابل دسترس در اختيار كاربران بگذارند تا آنها خود در مورد حقانيت اين دين قضاوت كنند .
تصویر elahe

elahe :

omid ke sababe roshani gardad
تصویر سردبیر

سردبیر :

شهاب عزیز نقل مطالبی که فرمودید از کتب ردیه به مانند آن است که شما بخواهید تاریخ زندگی حضرت محمد را از زبان دشمنان ایشان بشنوید آیا تاکنون اصل وقایع را از منابع تاریخی بهائی هم خوانده اید آیا تناقضهای بیشمار موجود در این ردیه ها شما را در مورد صحت مندرجات آن به تردید نینداخته آیا از خود نپرسیده اید که اگر باب توبه کرد پس چرا او را هدف صدها گلوله ساختند و چرا یکی از پیروان جانفشانش با اصرار خواست که در هنگام تیر باران سرش را بر سینه محبوب قرار دهد و همراه او به شهادت رسد؟ آیا در همان ناسخ التواریخ و منابع ردیه دیگر نخوانده اید که باب را قبل از اجرای حکم به خانه علماء مشهور تبریز بردند و فتوای قتل گرفتند و نخوانده اید که علما از او پرسیدند از نظر ما توبه مرتد فطری پذیرفته است، آیا توبه میکنی ؟ و ایشان فرمودند "حاشا و کلا " پس چگونه ورقه ای را که هویت نویسنده آن در متن ذکر نگردیده و هیچگونه مهر یا امضائی ندارد و خط آن نیز شباهتی با خط حضرت باب ندارد و حتی در نوشته های آن ذکری از توبه نگردیده ، توبه نامه حضرت باب میدانید .آیا از خود نپرسیده اید که اگر او در آن مجلس توبه نمود چر ایشان را دوباره در قلعه چهریق زندانی نمودند و چرا در همان زمان این مطلب را به پیروانشان ارائه ننمودند تا آشوب و درگیری که همه مملکت را در بر گرفته بود فروکش کند و مجبور به بکار گیری اینهمه قوای نظامی نگردند و یکدفعه بعد از یک قرن اعلام میکنند که چنین سندی در کتابخانه مجلس موجود است. از این قبیل مجعولات با عناوین دیگر نیز منتشر شده که بی اساس بودن آنرا خود محققین مسلمان بیان داشته اند همانند کتابچه ای که توسط یکی از ملایان وقیح با عنوان " یادداشتهای پرنس دالگورکی" نوشته شد و در سطحی وسیع توسط انجمن حجتیه منتشر گردید شما از محتوای سؤالات مطروحه در مجلس ولی عهد به چه طریق مطلع شده اید آیا در جائی غیر از کتب ردیه آنرا خوانده اید آیا اگر ملائی به سبب تعریف از مقامات علمی پدر خود چند دهه بعد از واقعه مطلبی را از پاسخ باب به سؤال پدرش نقل کند قابل اعتماد است تا آنجا که از منابع بیطرف نقل گردیده سؤالات و خواسته های علما کاملا بی ربط به مدعا و در حد سؤال از قواعد عربی مانند صیغۀ لغت "اشترتن" و یا درخواست معجزاتی چون جوان کردن یکی از ملاهای پیر حاضر در جمع و امثالهم بود که حضرت باب از اجابت آنان سرباز زدند و آنرا توهین به خود دانستند و مجلس را ترک کردند و در مورد معجزه نیز همچون پیامبر اسلام فرمودند "در قوه ندارم" (انا بشر مثلکم) ولی ملاهای حاضر برای اینکه عدم نیل به مقصود را جبران کنند بعضا با خیالپردازیهائی که با یکدیگر در تناقض هم هستند هریک داستانی به نفع خود نقل نمودند و در این میان هیچیک انگیزه تکذیب دروغهای ایشان را نداشت چه که در هر صورت به هدف مشترکشان که سرکوبی بابیان بود کمک میکرد برای کشف حقیقت باید به منابعی غیر از آنکه خوانده اید رجوع کنید سرافراز باشید
تصویر سردبیر

سردبیر :

شهاب عزیز کتاب مستطاب اقدس در لینک کتابخانه و مراجع آثار بهائی در دسترس همگان است و این نیز یکی دیگر از شبهات شماست که گمان میکنید در این کتاب چیزهائی نوشته شده که ثابت کننده اتهامات مفتریان است http://ketabkhaneyebahai.org/fa/t/b/KA/ مؤید باشید
تصویر سردبیر

سردبیر :

شهاب عزیز از اینکه ابهام خود را به صراحت با ما در میان گذاردید خرسندیم و امیدواریم که بتوانیم در جستجوی حقیقت به شما کمک نمائیم قبل از ذکر هر نکته ای بنظر می آید یاد آوری یک اصل در تحقیق مفید باشد و آن عدم پیشداوری و تحقیق از منابع بیطرف است متأسفانه شدت افترائات بی اساس و ترویج جهل و تعصب از سوی صاحبان قدرت و مقام در کشورمان آنقدر زیاد است که تقریبا هر محققی ناخودآگاه با پیش داوری هائی از این دست روبروست امیدوارم که بتوانید فارغ از این زمینه ها و با مراجعه به منابع موثق و نه ردیه های معاندین به مقصود خود واصل گردید شهاب عزیز اتهام وابستگی به اجانب و آمیختگی با سیاست آنقدر با منش و اصول دیانت بهائی در تضاد است که هیچ ناظر منصفی چنین برداشتی نخواهد داشت و مطلب تفرقه در اسلام نیز چیزی نیست که نیاز به اقدام بیگانگان داشته باشد مگر به اندازه کافی فرقه در اسلام وجود نداشت که هریک به خون دیگری تشنه باشند و بتوان با تحریک یکی آتش جنگ و برادر کشی را بر افروخت شما هنوز هم شاهد ادامه این نزاع ها و کشتارها بین شیعه و سنی و دیگر فرق اسلامی هستید که از بزرگترین مصادیق تفرقه است . اتفاقا نقش و هدف دیانت بهائی ایجاد اتحاد و محبت بین ادیان و ملل عالم و از جمله مسلمانان است . بنابر این ترویج چنین اعتقادی نفعی برای آنان که می خواهند از راه ایجاد نفاق و جنگ به مطامع خود دست یابند ندارد شاید بتوانید رد این نوع تحریکات اجانب را دربقدرت رساندن امثال طالبان و همزادان شیعۀ آنان بیابید که جز نفرت و جنگ تعامل دیگری با جوامع انسانی ندارند اصول دیانت بهائی که مبتنی بر اخلاق و فضائل انسانی است با اسلام و هیچ دیانت دیگری تناقض ندارد. در اعتقاد بهائی اساس ادیان الهی یکی است و آنچه در ادیان به مقتضای زمان و ظرفیت مخاطب تفاوت میکند تغییر شیوه ها و ارتقاء بینشهاست ونه تعارض و تناقض. احتمالا این برداشت شما ناشی از اطلاعات مغرضانه و ناصحیحی است که از منابع غیر بهائی در خصوص اعتقادات بهائیان بدست آورده اید. در باره الهی بودن منشأ دیانت بهائی هر ملاکی را که برای حقانیت دیانت اسلام دارید به سختگیرانه ترین وجه در مورد دیانت بهائی بکاربرید خواهید دید که نظرتان عوض خواهد شد چنانچه در موارد مشخص سؤال و ابهامی دارید از پاسخگوئی به شما خوشحال خواهیم شد موفق باشید
تصویر Arezoo

Arezoo :

ba arezooye ta\'asir dar khanandegan
تصویر سردبیر

سردبیر :

پرویز عزیز این اشتباه را پیروان همه ادیان پیشین هم انجام داده اند و پیامبر خود را آخرین دانسته اند قرآن هم به صراحت از یوسف یاد میکند و میفرماید که مردم گفتند خداوند پس از این پیامبری بر نخواهد انگیخت: غافر 34 " قلتم لن یبعث الله من بعده رسولا" و در جای دیگری به مسلمانان میفرمایند شما هم دقیقا همان کارها را تکرار خواهید کرد : انشقاق 19 "لترکبن طبق عن طبق" با اینکه در بسیاری آیات قرآن وعده صریح به آمدن پیامبران داده شده مثل اعراف 35 " یا بنی آدم اما یاتینکم رسل منکم یقصون علیکم آیاتی فمن اتقی و اصلح فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون " ای آدمیزادگان چون پیامرانی از شما بیایند و آیات مرا بر شما بخوانند هرکس که تقوا پیشه کرد و نیکی نمود ترسی نخواهد داشت و غمگین نخواهد شد ، بسیاری با تمسک به درک غلطشان ازعبارت خاتم النبیین از شناخت حق محروم ماندند ، جای تعجب است، با اینکه این لقب به حضرت علی هم به شکل "خاتم الوصیین" داده شده ، کسی ایشان را آخرین امام نمیداند و کسی از شنیدن لقب خاتم الشعرا و خاتم العلما هم ظن بر آخرین شاعر یا آخرین عالم بودن شخص نمی برد برای اینکه دقیق تر با این موضوع آشنا شوید مقالۀ "خاتمیت" در همین سایت را مطالعه نمائید موفق باشید
تصویر امید

امید :

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%DB%8C%D9%86_%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%A6... http://en.wikipedia.org/wiki/Bahai#Study_circles با سلام در مورد تعداد بهایین این دو سایت رقم متفاوتی ارایه کرده اند که به احتمال زیاد ویکیپدیای فارسی درست می باشد
تصویر شهاب

شهاب :

واقعا اينقدر ضد و نقيض زياد خواندم و شنيدم كه به نتيجه رسيدن برايم سخت و غير قابل باور شد ولي تنها چيزي كه مي توانم بگويم اين است كه رفتارپسنديده و مودبانه و دلسوزانه همكيشان شما فقط يك جمله در ذهن من ساخت و آن اين است كه اين نوع كردار ، كردار كافران نخواهد بود .
تصویر مسعود

مسعود :

دربارهء آماربهائيان، سايت معروف adherentsچندسال پيش آمارايشان را بيش ازهفت ميليون نوشته. درمورداين كه \"ایا انسان با شعورش نمیتونه به این اصول برسه؟ باید از اسمان هفتم دستور العمل بیاد؟\"،بايدگفت اين دربارهء همهء اديان درزمان خودشان مصداق داردوبعضي همين حرف رادربارهء آنها نيزمي زدند وحتي دربارهء قران گفتند آياتي تكراري ازتورات وانجيل است وبعضاً ازاساطيراولين مي باشد. صرف نظرازاين بحث بايدگفت فقط بيان تعاليم نيست بلكه نفوذكلام حق نيزمطرح است. شايدالان بعضي تعاليم تازه به نظرنرسد، چه كه نفوذكلام الهي آن رادرجهان توسعه ونفوذبخشيده، ولي 160 سال پيش انسان به اصول مزبورنرسيده بودكه هيچ ، عملاً باآن مخالف هم بود.دراين موردبحث طولاني است....
تصویر -

- :

به امید اینکه هدایت الهی شامل حالتون بشه 1%فکر کنید که تبلیغتون اشتباه است اون دنیای خودتون رو خراب ننید خودتون این دین رو دارید بسه به بقیه چیکار دارید؟ اگه راستید بذارید بهشت مختص به خودتون باشه جمعیت بهشت رو زیاد نکنید اگر هم راست نیستید از آتش دوزخ که منتظرتون هست بترسید و توبه کنید الله یحب التوابین همیشه راه برگشت هست تا حقالناستون بیشتر نشده بی خیال تبلیغ بشید
تصویر ali

ali :

zene bashid
تصویر ناصر معاصر

ناصر معاصر :

چرا شما فیلتر نیستید پس از خودشونید
تصویر شراره

شراره :

بسیار عالی خسته نباشید
تصویر شراره

شراره :

thanks
تصویر roshanak

roshanak :

khili blog ba mohtavaie daird.khoshhal misam be blog gorohi maham sar bezanid javantavanad.blogfa.com
تصویر رضا

رضا :

حضرت عبد البها در یک سالی ادعا کرده که من بابا امام زمانم و سال بعد ادعا کرد که من خود امام زمانم و سال بعد ادعای ربوبیت کرد و سال بعد ادعای الوهیت کرد چطور ما این ادعا ها را بپذیریم
تصویر سردبیر

سردبیر :

سعید عزیز از ابراز لطف و بیان محبت آمیز شما سپاسگزاریم و امیدوارم بتوانیم به یکدیگر در شناخت حقیقت کمک کنیم البته من ترجیح میدهم بجای دیدن و برشمردن نقایص و اشکالات در اعتقادات دیگران به توانائیهای اعتقادات خودمان در برآوردن نیازهای امروز جهان و کمکی که میتواند به اصلاح عالم بنماید بیاندیشیم و لزوم حفظ و یا رها کردن آنرا دریابیم . اما چون احتمالا شبهاتی که مطرح فرموده اید ذهن شما را دچار پیش داوری نموده لازم است مواردی جهت روشن شدن ذهن شما بیان گردد در قانون ارث بهائی میان فرزندان دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد نکته ای که به آن اشاره فرمودید مربوط به حفظ منزل مسکونی والدین از تقسیم و از دست رفتن است . به این منظور حکم الهی بر این قرار گرفته چنانچه متوفی وصیت خاصی ننموده باشد منزل مسکونی به پسر ارشد واگذار گردد تا به این طریق او که جای پدر را برای خانواده خواهد داشت بتواند دیگر اعضاء را در چتر حمایتی خود بگیرد و کانون خانواده را محافظت نماید و تقسیم ارث موجب از دست رفتن خانه پدری نگردد ولی دیگر اموال و خانه های احتمالی متوفی به تساوی بین فرزندان دختر و پسر تقسیم خواهد شد و البته اگر پدر تشخیص دهد که پسر ارشد او نمیتواند چنین نقشی ایفا نماید مخیر است بر صد درصد ماترک خود وصیت نماید و به هر نحو میخواهد آنرا تقسیم کند ( مستحضرید که در شرع اسلام موصی تنها بر یک سوم اموال خود حق تعیین تکلیف دارد و مابقی طبق قانون شرع تقسیم میگردد) . نوشتن وصیت نامه نیز جز وظایف شرعی هر فرد بهائی است و هر کسی اعم از دارا و ندار موظف به نوشتن آن است مطلب دیگری که به آن اشاره فرمودید حکمی در خصوص ازدواج است که مربوط به شریعت بابی است و البته به آن نحو که فرمودید نیست فرموده اند چون مهمترین هدف ازدواج ایجاد کانونی برای تولد و تربیت فرزندان مومن است اگر هریک از طرفین نازا باشند با رضایت طرف مقابل مجاز به ازدواج با فرد دیگری هستند ولی این نکته معقول مورد سوء استفاده مخالفین قرار گرفته و اقتران را که در سراسر بیان به معنای ازدواج آمده به معنای رابطه جنسی پنداشته اند و آنگونه که شما ذکر کرده اید آنرا تفسیر کرده اند . در هر صورت نه بابیان و نه بهائیان مطلب را آنگونه که ردیه نویسان بیان داشته اند تعبیر نکرده اند و به مورد اجرا نگذاشته اند در مورد حکم زنا نکته ای که ذکر کرده اید مربوط به زنای به عنف و زنای محصنه نیست و ذکر فرموده اند که تعیین حکم آن دو با بیت العدل است اما حکم این عمل در شریعت اسلام چیست آیا چند ضربه تازیانه که قابل خریدن است موثر تر است یا یک جریمه تصاعدی . گذشته از این وقتی طرفین راضی بوده اند حتی اگر چهار شاهد مرد عادل شاهد جزئیات ماجرا بوده باشند ( که شرعا باید باشند) چه کسی میتواند اثبات کند که ایشان عبارات مربوط به ازدواج موقت را بر زبان نیاوده اند و تازه اگر هم آورده باشند آیا تفاوتی در ماهیت عمل وجود دارد. یعنی هر دو نفری که نسبت به هم تمایلی دارند کافیست دو عبارت عربی برای هم بخوانند و از آن پس هیچ اشکالی در داشتن ارتباط جنسی نخواهند داشت . آیا این کار سهل تر است یا حکم کتاب اقدس؟ بد نیست از جنبه عملی نیز موضوع را بررسی نمائید و ببینید که آیا زنا در جامعه بهائی قبیح تر است یا جامعه اسلامی و در عمل ارتکاب این گناه در بین بهائیان شایع تر است یا مسلمانان؟ و البته مطمئن باشید که این امر در بین بهائیان شیوعی صدها بار کمتر از مسلمانان دارد. ذکر این نکته نیز لازم است که پرداخت جریمه ، مجازات اجتماعی و این جهانی ارتکاب گناه است و تاثیر آن در ابتعاد از حق و تدنی روحانی، امری دیگر است مطلب دیگر اینکه حضرت بهاء الله چهار همسر نداشته اند و اگر این امر را اثبات فرمائید کشف جدیدی را در تاریخ به ثبت رسانده اید . اما نکته اینجاست که حضرت بهاءالله در جامعه اسلامی زندگی میکردند و در خانواده ای مسلمان زاده شده اند و بر اساس شریعت اسلام ازدواج نمودند و ازدواج ایشان قبل از اعلام دعوت خلق به دیانت جدید و نزول تعالیم و احکام جدید بوده است و در شرع اسلام داشتن تا چهار همسر عقدی مجاز است ولی حضرت محمد که واضع این حکم بوده اند سالها پس از نزول سوره نساء تعداد همسرانشان بر 22 زن بالغ شد که بعضا همچون عایشه با عروسکهای خود وارد خانه پیامبر شدند و قبل از بلوغ جسمانی و عاطفی به عقد ایشان در آمدند. نمیدانم شما که در مقام مقایسه اید چطور این نکته را بعنوان ایراد مطرح میفرمائید در هر صورت همانگونه که در ابتدا عرض گردید مایلم که بر توانائیهای دین و نقاط قوت آن برای حل مشکلات جهان تکیه کنیم و ببینیم که چه اعتقادی در جهان امروز برای سعادت انسانها راهنمائیهای موثرتری دارد موفق باشید
تصویر naeem

naeem :

az modire mohtarame site khahesh daram lotf frmayand tartibi bedan ke beshe ketabhaye asemani hamchon torat enjil va avesta va ghoran va ketabhaye hazrate boda dar site gharar begire chon dastyabi hame dooostan be in ketabha asan nist ba tashakor
تصویر سردبیر

سردبیر :

ناصر عزیز آیا تنها ملاک شما برای تشخیص هویت ما فیلتر شدن است؟ ممکن است این کم لطفی شامل ما هم بشود ولی شما می توانید با خواندن مطالب سایت قضاوت دقیق تری بنمائید موفق باشید
تصویر سردبیر

سردبیر :

دوست عزیز از دعای خیر شما متشکرم و امیدوارم که خداوند همه قلوب پاک را به سرچشمه حقیقت دلالت نماید و دعای "اهدنا صراط المستقیم" همه را اجابت کند حقیقت زمانی بر انسانها آشکار میگردد که امکان برخورد آزادانه افکار و عقاید وجود داشته باشد . اگر کسی دائما از یک اعتقاد خاص تعریف و تمجید بشنود و از دیگر عقاید تهمت و افترا چگونه خواهد توانست بین آنها قضاوت کند. آیا بنظر شما چنین قضاوتی مقرون به صحت خواهد بود؟ متأسفانه در میهن ما دیانت بهائی همواره از سوی صاحبان قدرت و ملایان دنیا دوست منفعت طلب در معرض اتهام و تکفیر بوده و از ترس از دست دادن قدرت و منصب همیشه مردمان دنباله رو را از مراوده و معاشرت با بهائیان برحذر داشته اند و برای توجیه این دستور غیر منصفانه خود انواع اتهامات را بر بهائیان روا داشته اند که حتما شما هم شنیده اید از سوی دیگر مومنین حق که با حقایق روحانی جدید آشنا شده اند چگونه میتوانند لب فرو بندند و مردم نیازمند و پاکدلان حقیقت جو را از شنیدن پیام الهی محروم سازند آیا اگر بالعکس قول شما فقط 1% احتمال حقیقت بودن سخن ما وجود داشته باشد مجازیم که دیگران را از شنیدن آن محروم سازیم چرا از اینکه مردم با اعتقادات بهائی آشنا شوند و حق انتخاب داشته باشند مخالفید مگر شما معتقد به "لا اکراه فی الدین" نیستید . آیا میگوئید که باید دین را با اکراه و یا بیخبر نگاه داشتن و فریب مردم به ایشان تحمیل کرد آتش دروخ در انتظار ظالمین و ریا کاران است ما نه برکسی ظلم کرده ایم و نه به ریا مردم را میفریبیم پس نگران آن کسان باشید که چنین میکنند نور هدایت الهی فرا راهتان حق نگهدارتان
تصویر سردبیر

سردبیر :

شهاب عزیز امیدوارم که قلب پاک و روح بزرگتان شمارا در یافتن حقیقت یاری نماید و به سرمنزل مقصود رهنمون شود لطف و تأیید الهی یاورتان باد
تصویر سردبیر

سردبیر :

رضای عزیز امیدوارم که در جستجوی حقیقت موفق باشید بعرض میرسد که حضرت عبدالبها هیچگاه مقامی غیر از عبودیت برای خود قائل نگشته اند و این امر از نامی که برای خود اختیار نموده اند آشکار است ولی احتمالا شما منظورتان حضرت اعلی است که ظهورشان تحقق وعده الهی در آمدن قائم است حضرت اعلی در همان شب نخست اظهار امر به ملاحسین مقام خود را آشکار ساختند وباقی حروف حی نیز بدون اینکه کسی موعود را به ایشان معرفی نماید قائم را شناختند ولی اعلام این امر به عامه مردم با تدریج و حکمت صورت گرفت حضرت اعلی خود را باب نامیدند گرچه در این بیان بابِ من یظهره الله بودن مد نظرشان بود و مقام مبشر حضرت بهاءالله را برای خود عنوان کردند ولی چون مردم گمان مینمودند ظهور عظیمی که ایشان خود را باب آن میدانند قائم است و او هنوز ظاهر نشده انتظار واقع شدن امور خرافی عجیبی که در خیالات پرورده بودند نداشتند و مخالفتهایشان تقلیل می یافت . این نوع تدریج در بیان یک حقیقت را در نحوه بیان حرمت شرب مسکرات در قرآن میتوانید ببینید که ابتدا میفرمایند بدی اش از خوبی اش بیشتر اشت سپس میگویند در هنگام نماز مست نکنید و در نهایت میگویند که شراب پلید و شیطانی است و مومنین باید از آن بپرهیزند یعنی ابتدا یک آمادگی ذهنی ایجاد کردند سپس کمی محدودیت برای استفاده آن برقرار ساختند و نهایتا آنرا ممنوع کردند حال آنکه حقیقت حکم الهی از همان ابتدا مشخص بود و میتوانستند از روز اول این حکم را بیان نمایند بنابر این چون هدف اصلی هدایت مردمان است باید روشی اتخاذ میشد که قبل از شنیدن پیام الهی گریزان نشوند ولی در مورد ادعای ربوبیت مطلبی در آثار حضرت اعلی نیست و شاید لقب رب اعلی که به ایشان اطلاق میگردد این شبهه را برای شما ایجاد نموده باشد . رب در این عبارت به معنای مربی است چون انبیاء اعظم مربی عالم انسانیند و در روایات نیز این نوع عبارت بکار رفته، کما اینکه فرموده اند " رب الارض امام الارض" . متأسفانه بنظر می اید منبع تحقیق شما کتب ردیه است . توصیه ما این است که اعتقادات بهائیان را از منابع و آثار خودشان جویا شوید نه از نوشته های مغرضانه دشمنانشان. همانگون که اگر کسی بخواهد در مورد پیامبر اسلام تحقیق کند از خلال کتب دشمنان اسلام و ردیه ها هیچگاه به مقام ایشان پی نخواهد برد نور هدایت الهی روشنگر راهتان باد
تصویر سردبیر

سردبیر :

آرش جان من به کدام سوال شما پاسخ ندادم؟ تا آنجا که در سابقه مکاتبات شما جستجو کردم تنها دوبار سوال کرده اید یکبار از روا بودن بهره پول و یکبار از حد و میزان عادلانه بودن آن که هردوبار پاسخ داده شده اگر نکته ای که در مورد شریعت پرسیده اید مد نظرتان است لطفا توضیح بدهید غیر از احکام ، تعالیم و اصول اعتقادات که در بخشهای مستقل گنجانده شده اند چه چیزی شریعت به حساب می آید . اگر سوال دیگری ارسال فرموده اید به دست ما نرسیده با این وجود من پاسخ سوال آخر شما را یکبار دیگر برایتان میفرستم موفق باشید آرش عزیز حدود بهره عادلانه در هر جامعه و با هر شرایط اقتصادی و اجتماعی تغییر میکند مثلا در جامعه ای نرخ تورم بیست درصد است اگر کسی پولش را با پانزده درصد بهره قرض دهد در واقع در پایان سال پنج درصد از سرمایه خود را از دست داده ولی در جامعه ای که نرخ تورم آن شش درصد است این بهره گرفته شود برای قرض دهنده سود آور خواهد بود در عین اینکه عوامل متعدد دیگری هم در تعیین این حد دخیلند همانند میزان ریسکی که در بازگشت سرمایه وجود دارد و نوع عملکرد نهادهای پولی جامعه و ... بنا بر این در شرایط فعلی تعیین این میزان وجدانی است و قانون ثابتی برای آن وجود ندارد. اما در مورد مطلب تعیین اجل برای هر امت که ساعتی تقدم و تأخر در آن راه ندارد آیات قرآن بسیار صریحند و نیاز به تأویل ندارند شما آیات 34 و 35 سوره اعراف را مرور بفرمائید که بلافاصله پس از ذکر اجل برای هر امت بشریت را خطاب مینمایند که چون پیامبرانی بر شما بیایند و آیات مرا بر شما بخوانند هر آنکس که تقوا پیشه کند و صالح باشد بیمی بر او نخواهد بود و محزون نخواهد گشت در خصوص سیاسی بودن دیانت بهائی لطفا مستندات خود را بیان نمائید تا در باره صحت یا کذب این افترا صحبت کنیم امیدواریم که بتوانیم در جستجوی حقیقت به شما کمک شایسته ای بنمائیم موید باشید
تصویر سردبیر

سردبیر :

نعیم جان با تشکر از نظرتان. همان طور که مشاهده می نمائید هدف این سایت معرفی امر بهائی است. هر چند که کتب مذکور، کتب مقدس و قابل احترامی هستند اما گذاشتن آن ها در راستای اهداف این سایت نمی باشد. دوستان می توانند با جستجو در اینترنت کتب فوق را پیدا و دانلود نمایند. باز هم از نظر شما تشکر می نمائیم. با تشکر و سپاس
تصویر منوچهر

منوچهر :

با عرض ادب و احترام به سردبیر محترم از آنجائیکه در این سایت در خصوص طاهره قره العین مطلب جامعی را نیافتم لذا خواهمشند است در صورت امکان مجموعه اشعار و سخنرانیهاو حتی بیو گرافی زندگی مشارالیها را بر روی سایت قرارداده تا طالبین مستفیض گردند. با تجدید احترام
تصویر sohail

sohail :

در مورد سوال آقا مهدی یه بیت شعر هست که مینویسم این همه جنگ و جدل حاصل کوته نظریست ......گر نظر پاک کنی کعبه و بتخانه یکیست
تصویر احمد کاویانی

احمد کاویانی :

مخاطب عزیز . در جمع مدتها است 45 الی 48 درصد مطالب شما و انچه در سایت های مختلف بنگارش در امده با صبر و حوصله مطا لعه نموده که متاسفانه میبایست این مطالعه را از ابتدای پیدایش آئین بهائی بسیار عمیق تر و نکات مبهم را بیشتر مد نظر قرار میدادم تا بهتر به نتیجه برسم اما بدلیل همین قدر مطالعه وجودم آرمش و تعصباتم دگر گون گردیده که از شما میخواهم کتابی یا منبع اطلاعاتی که بهتر خواسته مرا روشن نماید بمن معرفی نمائید. سپاس گذارم
تصویر داريوش

داريوش :

من هم 3 سال هست كه به حضرت بها الله ايمان اورده ام . مي خواستم بگم كه من اسمان جديد و زمين جديدي ديده ام و تا جان در بدن دارم اين زمين و اسمان را به بقيه نشان خواهم داد.
تصویر مسعود

مسعود :

احمدعزيز،سري به كتابخانهء همين سايت بزنيد؛ ان شاءالله به مقصودخودمي رسيد.قربان شما
تصویر مهدی

مهدی :

سلام و وقت بخیر به همه عزیزان چند روز پیش مطالبی عنوان کردم که مدیر سایت جوابی برام میل کرد و این جواب بسیار غیر منطقی . عزیز دل شما فرمودید اجرای احکام اسلام در این زمانه غیر ممکنه میشه بفرمائید شما اصلا از اسلام چی میدونید که این طور می گوئید اسلامی که در همه موارد مسائل را پیش بینی کرده حکمش در تمامی زمانها قابل اجراست و این مدعای شما باطل . شما می گوئید ما باید تعصب را کنار بگذاریم و آنچه شما می گوئید باور کنیم من هم به شما می گویم شما بیائید به حرف تشیع گوش بدید و دست از این دین ساخته دست بشر که باعث گمراهیست بردارید و در پایان استدلالات شما برای اون دسته از افراد که به اسم مسلمان هستند و اگر ازشان بپرسید نماز صبح چند رکعته خواهند گفت 5 ممکن است جالب باشد ولی اگر به منطق و واقعیات رجوع شود پوچ و تو خالی . والسلام
تصویر کمال

کمال :

سلام همه سوالات و جوابها را خواندم باید بگویم در اعتقاد شما حقایقی غیر قابل انکاروجود دارد برایم دعا کنید
تصویر یک ایرانی

یک ایرانی :

متاسفم در روزگاری که کم کم مردم دارن میفهمن که تمام دینها به نوعی کلاه برداری پیامبران از مردم بوده شما چسبیدید به یکی که از همه جدیدتره و به دلیل اینکه دانش کتابت هم بوده وبعدا هم نمیتونسته بزنه زیرش هیچ معجزه ای رو نتونسته بیاره. اما با ذکر اینکه اینها ایرانی بودند نمی توانید از حس وطن دوستی ما سواستفاده کنید.خب آغا محمد شاه قاجار با آنهمه جنایتکاریش هم ایرانی بود. من کپی متن توبه نامه باب رو دیدم.در تاریخهای عهد ناصری هم ذکر شده .که در جواب هم علمای شیعه جواب دادن:"شما در مجلس همایونی مطالبی گفتید که شما را در زمره ارتداد قرار میدهد.اگر تاکنون کاری با شما نداشتیم شبهه خبط دماغ(=دیوانگی)است و اگر این شبهه برطرف شود احکام مرتد فطری بر شما جاری خواهد شد." حال شما مدام انکار حقایق کنید. راستی پاینده باد.
تصویر arya

arya :

الله ابها میدانید که ملاهای بیسواد و متعصب و متعرب که عربی را زبان خدا و مذهب خود را در هیئت ولایت فقیه؛مترقیترین ایدئولوژی جهان میشمرند،سالها پیش جعلیاتی رادردفتری چاپ و نام آن را"خاطرات کنیازدالگورکی"گذاشته اند واز قول یک دیپلمات روسیه تزاری بانقل مطالبی سست و بی پایه و اساس تلاش کرده اند که دیانت بهائی را ساخته ی روس و انگیس وتوطئه ای برای تضعیف اسلام واستثمار مسلمانان وانمود کنند.چون این اباطیل و ترهات به طور مکرر و مستمر چاپ و رایگان توزیع میشود و بعضی از محقق نمایان معاصر هم برای پیشبرد اغراض پلید خود به آن استناد میکنندو آن را به عنوان یک سند اصیل تاریخی جلوه میدهند،بنابراین از شما درخواست میکنم چنانچــــــه پژوهش و تحقیقی درخصوص ابطال مطالب این کتابچه ی جعلی دارید در این سایت درج فرمایید.سپاسگزارم.آریا از: تهران
تصویر شروین

شروین :

به نظر من در هر زمانی نیاز به دینی می باشد که مقتضیات خاص زمان خویش را برآورده سازد و ادیانی که هزاران سال پیش نازل شده اند قطعاً نمی توانند تمامی نیازهای عصر حاضر را برآورده کنند زیرا به هر حال در طول زمان انسانها تغییرات زیادی از لحاظ روحی و عقلی داشته اند و به طبع آن شرایط و نوع زندگی و ... نیز تغییرات زیادی داشته است و اگر در اصول دیانت بهایی که در بالا نیز به آنها اشاره شده کمی تامل کنیم در می یابیم که دیانت بهایی به بسیاری از نیازهای بشر در عصر حاضر به طور کامل پاسخ می دهد.
تصویر elahe

elahe :

ببینید...من نمیدونم شما رو چه حسابی این حرفا رو میزنید در جواب نظر اول که توبه نوشته شما گفتین ملایان منفعت دوست و... من دیدم همه ی بهایی ها وضع مالی توپی دارند... اکثرا ثروتمند و ... انگار از جایی ساپرت میشن... اگر ثروت و منفعت بده چگونه است که شماها همه ثروتمندید؟؟؟ من یک دختر تهرانی ام که خیلی زندگی معمولی و شاید حتی پایین باشه... ولی شناختی که از بهایی ها دارم و چند تا دوست نتی بهایی دارم دیدم که ثروتمندن همه این برام عجیبه در ضمن اگر سوال هامو جواب دادین بهم خبر بدین...
تصویر سردبیر

سردبیر :

مهدی عزیز از اینکه پاسخ بنده سبب رنجش شما گردیده بسیار متأسفم ذکر عدم تطابق بعضی احکام ادیان گذشته با شرایط انسان امروز به معنی کوچک دانستن قدر و منزلت ایشان نیست بلکه به معنی نیاز به استمرار هدایت الهی است تعالیم انبیا به منزله داروئی بر دردهای عالم بشریست ولی بشریت در زمانهای متفاوت به دردهای مختلفی دچار گردیده که هریک درمان خود را میطلبند و ممکن است بکارگیری آنچه روزی داروئی شفابخش بوده اکنون خود موجب بیماری گردد گمان بنده چنین بود که این مطلب نیازی به ذکر شواهد ندارد ولی چون آن را حمل بر تعصب بنده فرمودید شواهدی بیان میگردد. مهدی عزیز آیا شما از عدم تساوی فاحش حقوق زنان و مردان در قوانین شرع احساس نیاز به اصلاح آن نمی نمائید آیا راهکارهائی مانند کتک زدن زنان و حق طلاق یکسویه چند همسری ، نصف بودن ارث و شهادت و بسیار نابرابریهای دیگر را مناسب زندگی امروز میبینید آیا حرام بودن سود نقدینگی را در حکومت اسلامی قابل اجرا دیده اید آیا بهره ای که بانکها از مشتریان میگرند و یا سودی که میدهند شرعی است ؟ آیا توجیهاتی که از این نوع کارکرد دارند عملا چیزی غیر از کلاه شرعی است و شما در نتیجه عمل تفاوتی میبینید؟ آیا حرام بودن موسیقی را جز در حکومت طالبان در جای دیگر توانسته اید اجرا کنید آیا احکام مرتد نقض فاحش حقوق اولیه انسانی که حق انتخاب و تغییر عقیده است نمی باشد و آیا تاکنون دولتهای اسلامی توانسته اند آنرا با صراحت و جرأت بدون ترس از آبرو ریزی بین المللی بیان دارند آیا تا سالها علما انتقال خون را به سبب نجس بودن آن حرام نمیدانستند تا اینکه بعدها به حکم عقل این قانون شرع را نادیده گرفتند آیا استفاده از حمام دوش تا سالها به سبب اینکه باید از آب کر استفاده نمود خلاف شرع محسوب نمیشد و مردم را مجبور نمیکردند به حمامهای آلوده به صورت خزینه بروند ؟ آیا استفاده از میز و صندلی و قاشق و چنگال تا همین ایام مکروه محسوب نمیشود؟ آیا تراشیدن ریش خلاف شرع به حساب نمی آید؟ آیا نجس دانستن انسانها و دوستی نکردن با غیر مسلمانان و امر ونهی کردن دیگران به معروف و منکر و دخالت در زندگی خصوصی افراد موجبات سعادت و اتحاد یک جامعه را فراهم می اورد؟ و آیا کشتن کسانی که اعتقاد به دین ندارند بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشند عملی انسانی است و موجب ارتقاء جایگاه دین در قلوب انسانها میگردد؟ آیا احکامی چون سنگسار کردن از کوه پرت نمودن ، قطع دست و پا و شکنجه های مختلف در قالب تعزیرات شرعی موجب افزایش کرامت انسانی است؟ وصدها سؤال دیگر که ذکر آن موجب کسالت میگردد آیا اگر نیاز به اصلاح در شریعت را احساس میکنید ،خداوند مقدم بر انسانها در تدارک چنین عملی نبوده است؟ و آیا غیر از او کسی حق انجام چنین کاری دارد؟ امیدوارم که ذکر این موارد حمل بر نفی ارزش تعالیم اسلام نگردد زیرا این تعالیم در دوره ثمر بخشی خود توانستند جوامع پیشرو و سعادتمندی بوجود آورند ولی پس از اتمام دورۀ هر دیانتی اینگونه کاستیها کاملا طبیعی است همچنانکه مسیحیان نیز این دوره را در قرون وسطی تجربه کردند و نتیجتا دین را از حیطه تصمیم گیریهای اساسی اجتماعی خارج نمودند در پناه حق باشید و نور هدایت راهنمایتان باد مقاله ای کوتاه در معرفی مختصر دیانت بهائی خدمتتان تقدیم میگردد و منتظر نظرات شما دوست عزیز هستم
تصویر elahe

elahe :

راستی یه سوال دیگه... شما به یه سری میگین شما احتیاج به روحانی ندارین هر ادمی خودش میتونه بد و خوب خودشو تشخیص بده و در واقع شعور داره.. اگر حرف شما درسته اصلا چرا این حضرت بهاالله پیداش شد و ظهور کرد؟؟؟ والا منم مسلمونم ولی بد و خوبم رو خودم تشخیص میدم و کاری به روحانیا ندارم چون معتقدم یک زمانی تحت یک شرایطی من کاتری انجام میدم که مطمئنم خدا شرایط منو درک میکنه و کار منو گناه نمیدونه... یه چیزی تو این مایه ها... وشرایط اجرای احکام دینیم هم به خودم ربط داره.. میبینی؟؟؟ من هیچ احتیاجی به پیامبر جدید ندارم... یک مسلمان بدون این که دینشو عوض کنه میتونه این طوری فکر کنه... ماشالله چه زیارتگاه های شیک و مجهزی دارین وضعتون خیلی توپه ها به قول ما ایرونی ها انگار پارتیتون خهیلی کلفته.. اونم تو کشور اسراییل.....
تصویر سردبیر

سردبیر :

دوست ایرانی من اگر شما اعتقادی به نیازمندی بشر به هدایت الهی ندارید و تعیین ارزشهای اخلاقی و ملاک درست و نادرست را تنها براین اساس که اکثریت با آن موافقند می پذیرید البته بایستی عواقب تأسف بار ناشی از این طرز تفکر را هم که بقول شما کم کم همه دارند به آن گرایش پیدا میکنند پذیرا باشید .عواقبی مثل رواج فساد گسترده در عرصه های اجتماعی اقتصادی و سیاسی و اخلاقی ، سست شدن بنیان خانواده ها ، اعتیاد ، نفع پرستی و خودخواهی ناشی از ماده پرستی و غفلت از جنبه های روحانی حیات انسان و به پوچی گرائیدن انسانها در جوامع برخوردار و مرفه و بسیار عوارض پنهان و آشکار دیگر که در اثر فراموش کردن علت و هدف از زندگی در این جهان و محدود دانستن حیات به همین زندگی جسمانی است هم وطن عزیز گرچه ایرانی بودن حضرت بهاءالله موجب افتخارایرانیان هوشمند است اما بهائیان، همه مردم جهان را به آموختن بینشهای نو فرا می خوانند و تاکیدی بر ایرانی بودن این اعتقاد ندارند ما نیز چون شما ملاک حقانیت یک تفکر را انجام کارهای عجیب و غریب از سوی پیام آور آن نمی دانیم برای آگاهی بیشتر از این مطلب به قسمت پرسشها و پاسخها مراجعه کنید. حتی اگر شما اصل پیامبری را مورد تردید قرار میدهید، شایسته نیست خیر خواهی و فداکاری و نوعدوستی شارع دیانت بهائی را انکار نمائید و ایشان را با جنایتکاران تاریخ مقایسه کنید اگر به قول شما توبه نامه حضرت باب صحت داشت آن ملائی که فتوای قتل میداد نمی گفت حرفهای شما در مجلس ولی عهد شما را در زمره ارتداد قرار داده ، مگر به ظن شما ایشان در آن مجلس توبه ننمودند پس چه ارتدادی و چرا فقط شبهه خبط دماغ مانع مجازات بوده . و اگر توبه نمودند چرا ایشان را به شهادت رساندند در این مورد نیز در بخش پرسشها و پاسخها مطالب بیشتری خواهید دید دوست عزیز ساده اندیشی است اگر گمان کنید هزاران نفر از هم وطنان نیک اندیش و آزاده شما همه هستی خود را صرفا برای اعتقادی بی خردانه (آنچنان که شما میپندارید) فدا نمودند و هنوز هم تا پای جان ایستاده اند حقیقت بسیار وسیع تر و عظیم تر از آن است که تنها با نگرش از یک منظر بتوانید به فهم آن امیدوار باشید پاینده ایران، سرزمین مردمان نیک پندار و راست کردار
تصویر elahe

elahe :

خیلی جالبه من سوال های دوستان و جواب هاب شما رو خوندم ولی انگار تو بیشتر جواب هایی که دادین به موضوع اصلی نپرداختین و سوال کننده رو پیچوندین... من رک میگم... پیامبر شما ادعا کرد امام زمانه... درسته یا نه؟؟؟ شما خودتونو دنباله ی اسلام میدونین یعنی؟؟؟ چه معنی داره کسی که تو یه خونواده ی مسلمون به دنیا اومده یه هو یه دینی جدا از اسلام به وجود بیاره؟؟؟ چرا گروه های شما به صهیونیست اینقدر نزدیکن... حکم زنای یک زن شوهر دار با یک مرد دیگه تو دین شما چیه؟؟؟ این قضیه امام زمان رو درست و حسابی توضیح بدین... در ضمن از لغات قلمبه سلنبه استفاده نکنید که طرفو گیج کنین... من به خوبی میفهمم غرض شما از استفاده از این لغت های قلمبه سلمبه چیه... جواب منو شفاف فارسی ثلیث بدون به کار بردن لغت های زمان 400 سال پیش جواب بدین... تشکر
تصویر سعید

سعید :

abha ejaze daram az matalebe site shoma dar weblogam estefade konam?
تصویر minou

minou :

مطالب نوشته بسيار ساده و در عبن حال عميق و قابل درك براي عموم مي باشد موفق باشيد
تصویر نامی

نامی :

من تعریف زیادی از سایتتون شنیده بودم که امریز سری به سایتتان زدم. سایتتان عالی است. با آرزوی موفقیت.
تصویر منصف

منصف :

من این مکاتبات جناب سر دبیر را با یزدان عزیز خواندم با تشکر از باسخهای بجا و عالی ایشان فکر میکنم تنها با سوال یزدان در مورد ازدواج بهاییان به راحتی میتوان دریافت که ایشان واقعا اطلاع ندارند ونیز نمی خواهند حقیقت را بیابند زیرا این موردی است که کاملا واضح است و حتی بسیاری از ردیه نویسان بر بطلان این دروغها اذعان دارند
تصویر سردبیر

سردبیر :

الهه عزیز از وبلاگ زیبای شما بازدید کرد و خوشحالم که در سن جوانی توانائیهای خود را در راه یادگیری و شناخت خود و جهان اطراف بکار میگیرید در مورد سوال شما باید عرض گردد که بهائیان علی الخصوص در ایران در فشارهای شدید و تنگ نظرانه حکومت قرار دارند ، از تحصیلات عالیه و استخدام در ادارات ممنوعند و تا مدتها حتی مستمری بازنشستگی بسیاری از سالمندان بهائی قطع گردیده بود و بعضا حقوقهای دریافتی در سنوات خدمت را از ایشان مطالبه میکردند. اموال و املاک هزاران نفر از بهائیان مصادره گردید ه و حتی با نهایت بی شرمی به موسسات دولتی بخشنامه داده اند که با شرکتهائی که صاحبان بهائی دارند معامله نکنند.بهائیان نه دسترسی به رانتهای مرتبطین با دستگاه دارند و نه اهل ارتشاء و کلاه برداریند. و نه همچون آقا زاده ها پستهای کلیدی و درآمد ساز در اختیار دارند اما به تعلیم الهی کار و تحصیل را فریضه ای دینی میدانند و خدمت به جامعه انسانی را سرلوحه اهداف خویش قرار میدهند و همین به زندگی ایشان برکتی بخشیده که گمان میکنید از جائی حمایت مالی میشوند بهائیان منفعت طلب و دنیا دوست نیستند چه اگر بودند براحتی میتوانستند با تبری از اعتقادشان از امکانات و تسهیلات بیشماری که حکومت اسلامی به ایشان پیشنهاد مینمود برخوردار گردند ولی میدانید هزاران تن از بهائیان حبس و دار را بر این عار ترجیح دادند و جان خویش را بر سر اعتقادشان نهادند امیدوارم که بتوانید با ارتباط نزدیک با دوستان بهائی تان اطلاعات دقیق تری از دیانت بهائی بدست آورید و از پیشداوری بپرهیزید موفق باشید
تصویر سردبیر

سردبیر :

الهه عزیز انسان همواره نیازمند هدایت الهی است ولی بشریت به دورانی وارد شده که سواد و امکان مطالعه و فهم آثار الهی برای مردم فراهم است و دیگر نیاز به اینکه طبقه ای شغل خود را دین قرار دهند وجود ندارد متون آثار بهائی هم صریح و بدون ابهام است و نیاز به تأویل و تفسیر ندارد بنابر این همه کس میتوانند با مراجعه به آثار الهی تعالیم الهی را بخوانند و بفهمند البته این امر نفی لزوم تخصص و وجود افراد محقق و دانشمند را نمیکند ولی این افراد حق ندارند فهم خود را بر جامعه تسری دهند یا تحمیل کنند و اگر اعتبار و شهرتی یافتند نهایتا بیشتر از دیگران مورد سوال و مراجعه قرار میگیرند اداره امور دینی جامعه نیز به جمعهای انتخابی که هر سال با انتخابات آزاد و عمومی برگزیده میشوند سپرده شده و هیچ فرد خاصی خارج از چارچوبه انتخاب دارای مقام و حق خاصی نیست و اعضای این جمعها نیز بصورت فردی مرجعیتی ندارند بلکه تنها جمع محفل است که حق تصمیم گیری دارد موید باشید
تصویر شروین

شروین :

هر پیامبری معجزاتی دارد و برای حضرت بهاءاله چه معجزه ای بزرگتر از این که غریب به 200 سال قبل از ایجاد صلح جهانی به عنوان یکی از اصول مهم امر بهایی صحبت کردند در حالی که انسانها به تازگی سعی در به وجود آوردن سازمان ملل متحد و تقویت آن در جهت ایجاد صلح در جهان تلاش می کنند و یا در حالی که امروزه حتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان هنوز دموکراسی وجود ندارد حضرت بهاءاله در آن زمان روش اداره بیت العدل العظم را بر اساس دقیقترین اصول دمکراتیک بنا نهاده است و یا حتی در مورد تشکیل جامعه متحد المنافع جهانی توسط حضرت بهاءاله شاید تا همین چند سال قبل هم انسانها این مساله را به تمسخر می گرفتند و تشکیل این جامعه را مهال می دانستند اما امروزه می بینیم که در اروپا با برداشتن مرزها (اعضاء شنگن) سعی در ایجاد جامعه متحدالمنافع دارند مطمئن باشید که اگر انسانها تعصبات بیهوده خود را کنار بگذارند هیچ شکی در حقانیت حضرت بهاءاله به عنوان پیامبر الاهی برایشان باقی نمی ماند.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
سایت آئین بهائی با کمال سرور به استحضار هم وطنان عزیز و شریف در ایران و خارج ایران می رساند که امکانی را فراهم نموده است تا همه فارسی زبانان اعم از ایرانی و غیر ایرانی بتوانند برای مطالعه و تحقیق درباره امر بهائی به صورت آنلاین و از طریق نرم افزار اسکایپ سلسه کتب روحی را مطالعه نمایند.
برای توفیق در این امر کافی است نرم افزار اسکایپ را روی گوشی و یا کامپیوتر خود داشته باشید. این امکان جدید از آن جهت اهمیت دارد که دوستان عزیز فارسی زبان در سراسر عالم به خصوص در کشور مقدس ایران در تمام شهرها و روستاهای دوردست که امکان تماس با جامعه بهائی را ندارند می توانند از این طریق به صورت آنلاین و امن با یکی از راهنمایان بهایی کتب روحی را در گروه مطالعه نمایند.
از دوستان علاقه مند تقاضا می نماییم آدرس یا آی دی اسکایپ خود را از طریق مکاتبه با ایمیل سایت آئین بهائی به آدرس info@aeenebahai.org در اختیار ما قرار دهند. سایت آیین بهائی نحوه شروع دوره مطالعات کتب روحی را از طریق اسکایپ با شما هماهنگ خواهد نمود.
 
شما می توانید سوالات و نظرات خود را در رابطه با دیانت بهایی از طریق آدرس ایمیل info@aeenebahai.org برای ما ارسال بفرمایید. همچنین برای دریافت آخرین مطالب از کانال رسمی وب سایت آئین بهایی در تلگرام استفاده نمایید. برای جستجو شناسه کاربری aeenebahai1 را در نرم افزار تلگرام جستجو کنید.